باز آمد بوی ماه مدرسه

باز آمد بوی ماه مدرسه            بوی بازی های راه مدرسه

بوی ماه مهر ماه مهربان           بوی خورشید پگاه مدرسه

از میان کوچه های خستگی      می گریزم در پناه مدرسه

باز می بینم ز شوق بچه ها       اشتیاقی در نگاه مدرسه

زنگ تفریح و هیاهوی نشاط      خنده های قاه قاه مدرسه

باز بوی باغ را خواهم شنید        از سرود صبحگاه مدرسه

بچه ها سلام ، باز گشایی مدرسه رو به همه ی شما عزیزان تبریک می گویم

باز هم موقع شیطنت های هنگام درس دادن دبیران و درس جواب دادن شما فرا رسیده

ایکاش همین الان و همین امروز که روز شروع هست

مثل کبری ( تصمیم کبری) یک تصمیم عاقلانه میگرفتیم  تا مثل کبری کتابمون را زیر بارون تنها نگذاریم

کتابمون رو زیر خروارهای کتاب دیگر گم نکنیم تا با خواندن آن کتاب ها و یادگیری آنها به همه ثابت می کردیم که ما انسانها هر گاه اراده کنیم می توانیم تصمیم درستی در زندگی بگیریم تصمیمی که ممکنه است زندگی ما را دگرگون سازد  راستی می دونید تصمیم کبری چی بود؟

 

باز هم بوی ماه مهر، ماه مهربان آمد. همه بچه ها در حال آماده شدن برای مدرسه هستند تا خاطرات جدیدی را به زندگی خود اضافه کنند. اما من و دوستانم   که دوران مدرسه را به پایان رساندیم بعضی وقت ها با حسرت یادی از دوران دبستان می کنند و خاطرات آن دوران را مرور می کنند.با ما همراه باشید تا این خاطرات زیبا را مرور کنیم تا  شیرینی یاد گذشته را بار دیگر حس کنیم .











 














 





 


مباحثی در زمینه متمّم

متمّم اسم                                                              

یکی از مباحث دستوری کتاب زبان فارسی دبیرستان، متمّم اسم است.[1] از آن‌جایی که در کتاب درسی در خصوص این نوع متمّم توضیح کافی نیامده است، در این نوشتار به توضیح متمّم اسم و انواع آن پرداخته‌ایم، امّا پیش از آن در خصوص دو متمّم دیگر یعنی متمّم فعل (= متمّم اجباری) و متمّم قیدی (= متمّم اختیاری) توضیح مختصری می‌دهیم  سپس به بحث متمّم اسم می‌پردازیم.

1)     متمّم فعل (= متمّم اجباری):

این متمّم همانند نهاد، مفعول، مسند و فعل جزء اجزای اصلی جمله است و با حذف آن جمله ناقص می‌شود. مثلاً جمله‌های: «دوستم می‌نازد.  او پیوست. ایشان گرویدند.» از لحاظ معنایی ناقص هستند و نیاز به جزئی دارند که معنای جمله را کامل کند:

دوستم به پدرش می‌نازد.   او به دوستانش پیوست.   ایشان به اسلام گرویدند.

واژه‌ای که معنای این جمله‌ها را کامل می‌کند، متمّم نام دارد. در برخی دستورهای سنّتی نیز این نوع متمّم را «مفعول با واسطه» یا «مفعول غیر صریح»[2] نامیده‌اند. شمار فعل‌های متمّم‌پذیر زیاد نیست. این نوع فعل‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی کلّی زیرتقسیم کرد:

الف) فعل‌هایی که علاوه بر نهاد به متمّم نیز نیاز دارند: (جمله‌ی سه جزئی با متمّم)

این فعل‌ها حرف یا حروف اضافه‌ی مخصوص به خود دارند. (باید توجّه داشت که کاربرد امروزی این فعل‌ها مورد نظر است نه شکل تاریخی آن‌ها)

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی «از» به کار می‌روند:

ترسیدن، رنجیدن، گریختن، هراسیدن، بازماندن، بازایستادن، سر درآوردن، یکّه خوردن، دست کشیدن، دل کندن و ...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی «با» به کار می‌روند:

جنگیدن، ستیزیدن، کنار آمدن، گرم‌گرفتن و ...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی «بر» به کار می‌روند:

شوریدن، پا گذاشتن و ...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی «به» به کار می‌روند:

گرویدن، رسیدن، پرداختن، اندیشیدن، نگریستن، خندیدن، برخوردن، پی‌بردن، دست‌یافتن و ...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی «در» به کار می‌روند:

گنجیدن، درماندن، قرارداشتن، قرارگرفتن و...

ب) فعل‌هایی که علاوه بر نهاد و مفعول، متمّم هم می‌پذیرند. (جمله‌های چهار جزئی با مفعول و متمّم)

این فعل‌ها نیز حرف یا حروف اضافه‌ی مخصوص به خود دارند:

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی اختصاصی«از» به کار می‌روند:

آموختن(در معنی یاد گرفتن)، پرسیدن، ترساندن، رنجاندن، رهاندن، زدوون، گرفتن، پس‌گرفتن، فراگرفتن، بازداشتن، نجات‌دادن، یادگرفتن و ...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی اختصاصی«با» به کار می‌روند:

آمیختن (در معنای مخلوط کردن)، سنجیدن، در میان نهادن و ...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی اختصاصی «به» به کار می‌روند:

آغشتن، آلودن، آموختن (در معنی یاد دادن)، افزودن، سپردن، دادن، پس‌دادن، واداشتن، سوق‌دادن، یاد دادن، اعطاکردن، متنقل‌کردن و...

  • فعل‌هایی که با حرف اضافه‌ی اختصاصی«در» به کار می‌روند:

انداختن، چکاندن، گذاشتن، گنجاندن، نهادن، جای‌دادن، قراردادن و ...

توضیح: نیاز یا عدم نیاز به متمّم در برخی فعل‌ها روشن نیست مانند رفت که برخی دستورنویسان معتقدند این فعل به متمّم نیاز دارد زیرا معنی آن ناتمام است و اصولاً رفتن به جایی منتهی می‌شود.

2) متمّم قیدی: (= اختیاری)

آن دسته از قیدهایی هستند که به شکل متمّم ظاهر می‌شوند. حرف اضافه + گروه اسمی

مثال: دوستم دیروز صبح با اتوبوس از تهران به بابل آمد.

متمّم قیدی جزء اجزای اصلی جمله نیست و معمولاً در نمودار جمله نمایش داده نمی‌شود. متمّم‌های قیدی را می‌توان مانند قیدها از لحاظ معنی به اقسامی تقسیم کرد مانند:

-         مکان: من در خانه ماندم.

-         زمان: گیاهان در بهار می‌رویند.

-         کیفیت: هوشنگ در خوبی نظیر ندارد.

-          حالت: فرهاد موضوع را با خشم به من گفت.

-         علّت: از ترس رنگش پرید.

-         همراهی: با او به اصفهان رفتم.

و ...

تفاوت متمّم‌های قیدی با متمّم‌های فعل:

1) متمّم فعل با یک حرف اضافه به کار می‌رود ولی متمّم قیدی با چند حرف اضافه:

دوستم از من رنجید.

دوستم از منزل آمد.  دوستم به کتاب خانه آمد. دوستم با برادرش آمد.

نکته: «موارد انگشت شماری پیدا می‌شود که در آن‌ها، فعل گذرا به متمّم دارای دو یا چند حرف اضافه‌ی اختصاصی است؛ در این موارد گاهی حرف‌های اضافه از نظر معنایی حدوداً هم ارز هستند. مانند:

ما با / علیه / برضدّ دشمنان آزادی می‌جنگیم.

منافع این طرح بر / به زیان‌های آن می‌چربد.»[3]

یا اینکه معنای فعل با هر حرف اضافه تغییر می‌کند: آموختن از: یادگرفتن / آموختن به: یاد دادن

2) متمّم اجباری یکی است اما متمّم قیدی در جمله قابل افزایش است.

در هر ساعت پنج کشتی از تنگه‌ی هرمز  برای انتقال نفت می‌گذرد.

    متمم قیدی                      متمم فعل       متمم قیدی

3) متمّم فعل را نمی‌توان از جمله حذف کرد زیرا فعل به آن نیاز دارد و مفهوم جمله ناقص می‌شود امّا متمّم قیدی را می‌توان از جمله حذف کرد زیرا فعل جمله الزاماً به آن نیاز ندارد و مفهوم جمله نیز حفظ می‌شود.

دوستم به گروه ما پیوست.      دوستم پیوست. با حذف متمّم فعل مفهوم جمله ناقص می‌شود.

دوستم بر روی صندلی نشست.    دوستم نشست. با حذف متمّم قیدی نقصی در معنای جمله به وجود نمی‌آید.

3)    متمّم  اسم:

برخی اسم‌ها برای کامل شدن معنای خود نیاز به اسم یا گروه اسمی دیگری دارند که به آن متمّم اسم می‌گویند. این متمّم‌ها آن‌چنان با اسم همراه‌اند که گویی جزئی از آن هستند. متمّم اسم به همراه اسم خود(هسته) نقش یکپارچه و واحدی دارد و یک گروه اسمی محسوب می‌شود.

مثال 1: رستم از جادوی زال تندرست گشت.

گروه اسمی «جادوی زال» متمّم اسم است و اسمی که در این جمله نیاز به متمّم دارد، مسند جمله یعنی «تندرست» است. بنابراین، این گروه اسمیِ مسند است که نیاز متمّم دارد تا معنایش کامل شود. همچنین باید توجّه داشت که گروه اسمی  «جادوی زال» متمّم فعل نیست زیرا فعل این جمله «گشت»، اسنادی است و به مسند نیاز دار نه به متمم (جمله‌ی سه جزئی با مسند می‌سازد.) در نتیجه این جمله نمی‌تواند یک جمله‌ی چهارجزئی با متمم و مسند باشد.

نظیر این نقش را در زبان عربی نیز می‌توان دید. در زبان عربی علاوه بر فعل‌های متعدّی، شبه فعل‌هایی[4] که از مصادر متعدّی مشتق شده باشند نیز می‌توانند مفعول بگیرند، به مثال زیر توجه می‌کنیم:

«إنّی جاعلٌ فی الارضِ خلیفةً»  «خلیفة» در این عبارت منصوب است و مفعولٌ‌به، هیچ فعلی در این عبارت دیده نمی‌شود که بخواهد مفعول بگیرد و عامل نصب این کلمه، شبه فعل جاعلٌ است که اسم فاعل است و مفعول گرفته. البتّه شبه فعل‌ها می‌توانند فاعل، نائب فاعل و ... نیز بگیرند.

مثال 2: این آشنایی با علمای مختلف نام و آوازه‌ی او را بلند می‌کرد.

گروه اسمی «این آشنایی» که در جایگاه نهاد قرار گرفته است، متمّم اسم گرفته.

اسم‌هایی که متمّم می‌گیرند همانند فعل‌های متمّم‌پذیر یک حرف اضافه‌ی مخصوص به خود دارند. آگاهی : از / حکومت: بر / ابلاغ:‌‌به / مخالفت: با  و ...[5]

نکته: گروه اسمی‌ای که متمّم اسم می‌گیرد، می‌تواند در جمله نقش‌های متفاوتی بپذیرد که در این جا به اهمّ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

·         متمّم نهاد: مبارزه با اعتیاد سرلوحه‌ی کار دولت است.

·         متمّم مفعول: وابستگی به بیگانگان را نمی‌پسندم.

·         متمّم متمّم: مطلب را به عده‌ای از دوستانم گفتم.

·         متمّم مسند: لحن مجمل التواریخ خالی از تحسین و تمجید نیست.

·         متمّم مضافٌ‌‌الیه: مسأله‌ی هماهنگی با اعضای اصلی شرکت، در اولویت است.

·         متمّم صوت (شبه جمله): برخی از شبه‌جمله‌ها نیز متمّم می‌گیرند و معنایشان با آن کامل می‌شود. در این جا نیز یک حرف اضافه عامل پیوند میان شبه جمله و متمّم است:

افسوس بر عمر از دست رفته

آفرین بر شما

فریاد از این همه بی‌عدالتی

علاوه بر مواردی که برشمردیم، صفت و قید نیز برای تکمیل معنا به متمّم نیاز دارند این متمّم نیز به فعل وابسته نیست و جزء اجزای اصلی جمله محسوب نمی‌شود:

متمّم صفت

نثری زیباتر از تاریخ بیهقی سراغ دارید؟

انسان عاری از تعهد، یقیناً بی‌مسؤلیت است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

متمّم قید

قیدها نیز گاهی به متمّم نیاز دارند به ویژه هنگامی که از نوع قید تفضیلی باشند:

دوستم آهسته‌تر از ما می‌آمد.

مغول‌ها پس از فتح ایران با تمدّنی وسیع و پیشرفته رو به رو شدند.

مقایسه‌ی بین سه متمّم:

متمّم فعل جزء اجزای اصلی جمله است در حالی که متمّم اسم و متمّم قیدی جزء اجزای اصلی جمله نیستند. متمّم اسم با اینکه جزء اجزای اصلی جمله نیست، حذف آن به معنای جمله لطمه می‌زند (زیرا وابسته به یکی از اجزای اصلی جمله است.) در حالی‌که حذف متمّم قیدی تغییری در معنای جمله به وجود نمی‌آورد. وجه اشتراک متمّم فعل و متمّم اسم در این است که اولاً: هیچ‌کدام را نمی‌توان از جمله حذف کرد، ثانیاً: فعل و اسمی که متمّم می‌پذیرد حرف اضافه‌ی مخصوص به خود دارد.

برخی از اسم‌های متمم‌پذیر به همراه حرف اضافه‌ی مخصوص آن‌ها:

  • اسم‌‌هایی که با حرف اضافه‌ی «از» به کار می‌روند:

بازدید، برخوردار، بهره، بهره‌مندی، بهره‌وری، استقبال، استفاده، الهام، تنفّر، دعوت، حمایت، منظور، سپاس‌گزاری، اندکی، عدّه‌ای، مقداری و ...

  • اسم‌‌هایی که با حرف اضافه‌ی «با» به کار می‌روند:

آشنایی، آشتی، ارتباط، تفاوت، مباحثه، مجادله، مذاکره، مشاعره، معامله، وداع، همراهی، همکاری، هماهنگی و ...

  • اسم‌‌هایی که با حرف اضافه‌ی «بر» به کار می‌روند:

احاطه، اصرار، حکومت، تسلّط، تکیه، ترجیح، رحم و ...

  • اسم‌‌هایی که با حرف اضافه‌ی «به» به کار می‌روند:

 احترام، اشتغال، اصابت، اقدام، بستگی، توجّه، دعوت، تمایل، توسّل، شباهت، عادت، عشق، وفاداری و ...

  • اسم‌‌هایی که با حرف اضافه‌ی «در» به کار می‌روند:

اجتهاد، مهارت، سود، سهم، مداومت، دقّت، بحث، سخت‌گیری و ...

نکته: برخی اسم‌ها با دو حرف اضافه به کار می‌روند مانند:

سود (از، در) / دعوت (از، به) / قرض (از، به) / تقسیم (به، بر) / اطمینان (به، از)/ دیدار (از، با) و ...

و برخی با سه حرف اضافه:

ایراد گرفتن (بر، به، از)

 

آموزش آسان عروض

آموزش آسان عروض

همه ی همکاران فرهیخته می دانند که درس قافیه و عروض در مقطع پیش دانشگاهی درسی نو و حتی برای بعضی از دانش آموزان عزیز رعب آور است.بنابراین قصد داریم که این درس بسیار شیرین و فنی به گونه ای برای فراگیران آسان جلوه نماید،که با رغبت تمام به یادگیری این درس بپردازند.

 آنچه در این وجیزه پیش رو دارید حاصل سال ها تجربه و تدریس در کلاس های مختلف است از این رو لازم ندانستم که ارجاع و پانوشته هایی بدان بیفزایم.

     درآغاز لازم می دانم  به توضیح چند اصطلاح مهم و کلیدی این درس ؛ عروض، حرف،وزن، هجا و تقطیع بپردازم.

 عروض - علمی است که قواعد تعیین اوزان شعر(تقطیع) و طبقه بندی اوزان را، از جنبه ی نظری و عملی به دست می دهد.

حرف هر واژه ای از اجزای کوچک و بی معنی ساخته می شود که به آن حرف گفته می شود و در عروض صورت ملفوظ  (واج)مورد نظر است نه شکل خطی آن .حرف خود به دو نوع؛ مصوت و صامت تقسیم می شود که مصوت هم به دو نوع مصوت بلند  (ا،و،ی)و مصوت کوتاه ( ــــــــــ ) است. غیر از این شش حرف، بقیه ی حروف صامت هستند.

وزن از تساوی و رویارویی هجاهای کوتاه و بلند نظمی در گفتار حاصل می شود که به آن وزن می گویند.

هجا- مقدار صوتی که با هر ضربه ی هوا از ریه به بیرون می آید را هجا می گویند. تعداد هجای هر واژه وابسته به تعداد مصوت موجود در آن واژه است. هجا نیز به سه نوع کوتاه (u )،بلند (- ) و کشیده (- u ) تقسیم می شود.

تقطیع قطعه قطعه کردن واژه ها به صورت هجا،هجا را تقطیع هجایی و قطعه قطعه کردن مصراع یا بیت را به ارکان عروضی تقطیع به ارکان می نامند.

 نا گفته نماند که هر کدام از موارد فوق در جای خود مفصلا  با مثال خواهد آمد.

 اما منظور نگارنده از این سطور بسیار مختصر این است که مهم ترین نکات تعیین وزن شعر فارسی را که به یاد گیری آسان درس عروض کمک می کند ، یاد آوری نماید.

 نکات قابل توجه در تعیین وزن شعر فارسی عبارتند از:

     1) درست خواندن و درست نوشتن شعر فارسی (خط عروضی)   2) تقطیع هجایی  3)تقطیع به ارکان 4) اختیارات شاعری                                                 

 در خط عروضی و تقطیع هجایی رعایت موارد زیر ضرورت دارد:

   1)در خط عروضی صورت ملفوظ (گفتاری)واژه ها نوشته می شود نه شکل مکتوب (نوشتاری )

خواهش = خاهش   ،    تو = ت    ،    که =  ک     و...

   2) هرمصوت بلند از نظر امتداد (مقدار کشش صدا یا آوا) دو برابر مصوت کوتاه یا دو واج محسوب می شود.

     ( با ، بو ، بی ) هر کدام سه واج شمرده می شود ؛ چون یک واج صامت (ب)+ یک واج مصوت بلند (ا ، و، ی) است که خود از نظر امتداد دو واج  به حساب می آید.

   3) در هر واژه به تعداد مصوت (کوتاه یا بلند) هجا یا بخش وجود دارد ؛ مثلا   کلمه ی " برادر " سه هجا دارد؛ سه مصوت

  ( ـــــــــ   ) دارد.

    4)هر مصوت (کوتاه یا بلند ) همیشه دومین حرف هجاست.چنانکه در واژه ی ( کتاب )می بینیم که مصوتهای ( ـــ ) و  "ا  هر کدام دومین حرف هجاست. مصوت بلند زمانی مصوت بلند و دو واج محسوب می شود که هم دومین حرف هجا باشد

  وهم صدای ( آ ،او ، ای) بدهد.مثال: باد ،بود،بید و...

     5)نون ساکن(ن )بعد از مصوتهای بلند ( ا ، و، ی ) در یک هجا در خط عروضی به حساب نمی آید؛یعنی ،واژه های "جان ،

     خون و دین ) به ترتیب به صورت ( جا ، خو ،دی ) خوانده می شوند یا به حساب می آیند.

نکته- اگر " چون " به معنی ( مثل و مانند =حرف اضافه و زیرا و هنگامی که=حرف ربط) باشد، ( ن) ساکن در خط عروضی حذف نمی شود و اگر به معنی ( چرا ،چطور و چگونه )باشد،( ن ) ساکن در خط عروضی حذف می گردد.

 زفراق چون ننالم من دل شکسته چون نی       که بسوخت بندبندم ز حرارت جدایی

      6) "آ" در خط عروضی و در آغاز هجا سه واج به حساب می آید؛ چون در واقع برابر است با " همزه( ء) + ا"

   که همزه یک حرف صامت و "ا" یک مصوت بلند است که خود دو واج شمرده می شود. مثال:

 آب،مرآت، قرآن، مآخذ و...

7)اگر حروف (ا،و،ی)حروف اول و سوم و چهارم هجا باشند،در این صورت صامت به حساب می آیند و دیگر دو واج

  شمرده نمی شوند. نمونه: در( ابر، وقت ،یاد) = حرف اول ، در ( مبدا ، نو، سیل )=حرف سوم  و در ( ناو ، چای) =حرف چهارم هجا هستند که در هر حال چون دومین حرف هجا نیستند و صدای (آ،او، ای) نمی دهند، مصوت نیستند بلکه صامت

 به حساب می آیند.

      8)اگر پیش از همزه حرف صامت باشد،همزه می تواند در تلفظ و خط عروضی حذف شود؛    پیش از= پیشز،  

   دانش آموز = دانشاموز ، دل افسرده = دلفسرده و...

 9) در خط یا املای عروضی مصوتهای کوتاه ــــــــــــــ یا حرکات باید نوشته شود تا در شمارش واج کمک کند.

س  لا  مت   می  ک  نم  از  د  ل  از  جان  = سلامت می کنم از دل و از جان

   10) حرف ربط یا عطف (و) همچون ضمه ای روی حرف پیش از خود قرار می گیرد؛ چنانکه روی (ل ) در مصراع بالا      

    به کار رفته است.یا  " من و تو " را  می خوانیم " م/ ن/ ت "  ، مرگ و زندگی " را می خوانیم " مر/ گ / زن /د /گی "

11) حروفی که در بعضی از واژه ها نوشته می شود ولی خوانده نمی شود در خط عروضی نیز حذف می‌شود؛

خویش = خیش،  چه= چ ، تو = ت و...

 12)حروف مشدد در املای عروضی دو بار نوشته می شود؛ دقت = دق/قت         شدت = شد/دت و ...

     

فهرست حذفيات كتب منبع سؤالات آزمون سراسري سال 1388

ادبيات فارسي (3)

(غيرعلوم انساني)

1/249

86

سوم


- درس 11: قسمت دوم، سه پرسش از تولستوي از صفحه 92 تا 97
ـ درس 18: قاصدك، از صفحه 140 تا 150 ـ درس 20: از پاريز تا پاريس از صفحه 158 تا 165

زبان فارسي 3

(غير علوم‌انساني)

3/249

86

سوم


ـ كلية نمونه ها ، كه به ترتيب عبارت است از: صفحات 51 تا55 (عدل- موزه كلمانسو ) 129 تا 130 ( قبض آب)
ـ درس 23: اسناد و نوشته‌هاي حقوقي از 166 تا 182

زبان فارسي 3

(تخصصي انساني)

4/249

86

سوم


ـ كلية نمونه‌ها ، كه به ترتيب عبارت است از: صفحات 120 تا 122 ( آرش ) و134 تا 135 ( قبض آب و...)
ـ درس بيستم: از صفحات 145 تا 150 املاي برخي از كلمات
- درس 24: اسناد و نوشته‌هاي حقوق از صفحه 175 تا 188

زبان و ادبيات فارسي 1و2

1/283

87

پيش‌ دانشگاهي


درس 9: فقط شعر (1) - نفحات صبح سعدي
درس 10: فقط شعر (2) - راه بي نهايت حافظ
درس 20: قسمت اول به بلبل
درس 22: قسمت دوم شعر تسلي خاطر جامي
درس 24: فقط متن افشين و بودلف
درس 30: صداي پاي آب - از «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر ... » - صفحة 206 و207

بارم بندی دروس ادبیات

بارم بندي و بودجه بندي كتاب هاي زبان فارسي (1) ، (2) و (3) عمومي و تخصصي 


 جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي زبان فارسي در نوبت اول و دوم 

نام كتاب درس هاي نوبت اول درس هاي نوبت دوم
زبان فارسي (1) 1 تا  14 15  تا 28
زبان فارسي (2) 1  تا  14 15  تا  28
زبان فارسي (3)
عمومي
1  تا  12 13  تا  24
زبان فارسي (3)
علوم انساني
1  تا  14 15  تا  27

 

ارزشيابي مستمر :
 - املاي تقريري   (10 نمره)       
ـ فعاليت هاي كلاسي ( 2 نمره)       
ـ پرسش هاي كلاسي  ( 2 نمره)  
ـ آزمون كتبي  (4 نمره )           
ـ تهيه ي دفتر   ( 2 نمره )


ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (1)  و (2)

موضوع نوبت اول

نوبت دوم

شهريور
نيمه اول كتاب نيمه دوم كتاب
نگارش 5 1 4 5
دستور 8 2 6 8
زبان شناسي 4 1 3 4
املاي و بياموزيم 3 1 2 3
جمع 20 20 20

 

ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (3) عمومي و تخصصي


موضوع نوبت اول نوبت دوم  و شهريور
نگارش 5 5
دستور 8 8
زبان شناسي 4 4
املاي و بياموزيم 3 3
جمع 20 20

بارم بندي وبودجه بندي كتاب هاي ادبيات فارسي(1)،(2)و(3) عمومي و تخصصي

جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي ادبيات فارسي در نوبت اول و دوم

نام كتاب

درس هاي نوبت اول

درس هاي نوبت دوم

ادبيات فارسي (1)

1 تا  11

12  تا 24

ادبيات فارسي (2)

1  تا  11

12  تا  24

ادبيات فارسي (3) عمومي

1  تا  11

12  تا  25

ادبيات فارسي (3) علوم انساني

1  تا  13

14  تا  27

ارزشيابي مستمر :

_  قرائت وفهم متون ( 6  نمره )     
_  فعاليت هاي  كلاسي (2 نمره )    
_  پرسش هاي كلاسي   ( 3  نمره )     
_ حفظ شعر   ( 3  نمره )           
_  آزمون كتبي   ( 5  نمره )           
_  تهيه ي دفتر   (1  نمره )


  ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (1)  و (2 ) :

موضوع

نوبت اول

نوبت دوم

شهريور

نيمه اول كتاب

نيمه دوم كتاب

بيان معني شعر و نثر

6

2

4

6

معني لغت

2

5/0

5/1

2

درك مطلب

4

1

3

4

دانش هاي ادبي

3

5/0

5/2

3

خود آزمايي

3

1

2

3

حفظ شعر

2

-

2

2

جمع

20

20

20

ب _ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (3)عمومي وتخصصي:

موضوع

نوبت اول

نوبت دوم  و شهريور

بيان معني شعر و نثر

6

6

معني لغت

2

2

درك مطلب

4

4

دانش هاي ادبي

3

3

خود آزمايي

3

3

حفظ شعر

2

2

جمع

20

20

تذ كرات :

1_ براي معني شعر ونثر 6 نمره در سيزده مورد انتخاب شود(دو مورد 1 نمره ، دو مورد 75/0 ، سه مورد 5/0 وچهار مورد25/0 نمره) .
توضيح آن كه در طرح سؤال به ارزش هر سؤال در مقايسه با نمره ي آن سؤال توجه شود .
2_ از طرح لغات خارج از جمله پرهيز شود .
3_ مقصود از درك مطلب، دادن يك مطلب از درس هاي كتاب و طرح چند سؤال از محتواي آن است .
4_  مقصود از دانش هاي ادبي ، تاريخ ادبيات (1 نمره) ،بياموزيم (1 نمره) و در آمد درس ها (1 نمره) است توضيح آن كه منظور از تاريخ ادبيات تمام نكات مربوط به تاريخ ادبيات است كه درجاي جاي كتاب آمده است . در بخش "بياموزيم " نيز بر نكات تشخيصي و كاربردي تكيه شود .
5-  در طرح سؤال سعي شود علاوه بر استفاده از خود آزمايي هاي كتاب از نمونه هاي مشابه نيز استفاده شود. 



بارم بندي درس آرايه هاي ادبي

الف _ارزشيابي مستمر: 
        
- تمرين هاي كتاب (6 نمره)         
_ پرسش هاي شفاهي (5 نمره)         
—شركت در فعاليت هاي كلاسي (3 نمره)             
—آزمون كتبي (5 نمره)        
—تهيه ي دفتر (1 نمره)

ب-  ارزشيابي پاياني

شماره دروس

نوبت اول

نوبت دوم  و  شهريور

1

5/0

5/1

2

5/0

3

5/0

4

5/0

5

5/0

6

5/0

7

5/0

8

5/2

2

9

2

10

2

5/2

11

2

12

2

13

5/1

3

14

2

15

5/2

16

-

5/0

17

-

1

18

-

5/1

19

-

2

20

-

1

21

-

1

22

-

1

23

-

1

24

-

1

25

-

5/0

26

-

5/0

جمع

20

20

بچه ها به وبلاگم خوش آمدید

 امیدوارم از مطالب این آموزشگاه مجازی

بهره مند شوید